Mijn ouders hadden vroeger een betaal en spaarrekening bij de Postbank.
Hun kleurtje was blauw, dus met slogans als “giroblauw past bij jou” etc. maakten ze reclame voor zichzelf en dat werkte.
Net als mijn ouders opende ik een rekening bij de Postbank.
Een spaarrekening nam ik er niet want de SNS bank gaf beginnende spaarders 13 % rente (dan moest je wel 4 jaar bij ze blijven maar het geld stond niet vast, je kon het gewoon opnemen)
Na die 4 jaar nam ik wel een spaarrekening bij de Postbank, voor beduidend minder rente maar het was wel makkelijk omdat het gekoppeld was aan je betaalrekening.
Postbank werd ING, de huiskleur werd oranje, maar de leeuw bleef.
Internetbankieren werd een feit, en het werd steeds gemakkelijker om te betalen.
Maar, ING (alle banken trouwens) gingen ineens geld vragen voor het feit dat je een bankrekening bij ze had.
En je moest gaan betalen voor je pasje.
Eigenlijk te gek voor woorden want je hebt een bankrekening nodig omdat een baas niet meer met loonzakjes etc. werkt.
Dus, bovenop het feit dat je een belachelijk lage rente krijgt (nog geen 2%) moet je ook nog gaan betalen om geld te ontvangen en te betalen via je bankrekening!
Dat is eigenlijk best wel gek.
Maar goed, je hebt het nodig en daar maken ze handig misbruik van.
En toen viel er vorige week een brief in de bus.
Mijn pas was geschikt voor “betalen zonder pinnen” en dat zou ik vanaf April kunnen gebruiken.
Maar dat wil ik helemaal niet want ik vertrouw het niet.
Bedrage tot €25 kun je dan betalen door je pas ergens bij te houden en dat heet dan betaalgemak.
Gelukkig kun je dat op de site uitzetten…..
Dan moet de site het wel doen, want er is in Nederland een bank die uitblinkt in online onbereikbaar zijn en die twijfelachtige eer heeft……..jullie raden het al, de ING.
En vandaag komen ze weer met iets nieuws.
Ze willen hun klantgegevens gaan gebruiken voor reclame.
Dat houdt in dat ze gaan kijken waar jij koopt en dan gaan ze die gegevens gebruiken om jou relevante aanbiedingen te doen.
Hallo…..daar zit ik helemaal niet op te wachten!
En, ik neem aan dat de ING jouw gegevens gaat verkopen aan wie het hebben wil, want ze zijn natuurlijk geen filantropische instelling.
Eigenlijk begrijp ik niet dat de banken, nadat ze al diverse keren hebben laten zien dat ze alleen hun eigen inkomstenstroom interessant vinden, nog nooit heel hart op hun vingers zijn getikt.
Er komt schijnbaar nooit genoeg geld bij ze binnen want ze verzinnen iedere keer iets nieuws.
ING beweerd dat, de reclame die ze nu voor ogen hebben, juist in het voordeel van de klant is.(Yeah Right)
Ik kan alleen maar hopen dat het “feest” niet doorgaat.
Ze beweren dat je zelf kunt kiezen of je die reclame wilt maar wie garandeert mij dat, als ik dat niet wil, mijn gegevens inderdaad niet naar derden gaan?
Door wat er al allemaal gebeurd is vertrouw ik de banken toch al niet. en aangezien alles tegenwoordig opgeslagen wordt……
Mij lijkt het een kwestie van “wat een gek ervoor geeft”
De hoogste bieder valt altijd in de prijzen!
zie het al gebeuren dat ahold de bonuskaart sql-database verkoopt aan unive….