Boerenfriet of aardappelen   4 comments

supboerenfrites

Niet alleen lekker maar ook mooi om te zien 😉

 

 

Ik vond het wel weer eens tijd voor een receptje en terwijl ik hem schrijf ben ik het ook daadwerkelijk aan het maken.
Niet dat ik het vandaag nog ga eten maar morgen en het is gewoon een feit dat het dan veel lekkerder is omdat alle ingrediënten dan echt hun smaak afgeven.

Bij een aantal snackbars kun je boerenfriet kopen en dit is een soort “ge-ugrade” versie.
Als je het zelf uit gaat proberen, laat je dan even weten wat je er van vond?

Champignons zijn een hekel punt bij mij.
Ik ben er gek op dus ik eet zelf rustig een heel bakje in dit recept maar het recept leent zich om de hoeveelheden aan te passen en er dingen bij te doen of uit te laten.
De magere spekreepjes geven heel veel smaak maar als je het echt mager wilt houden zou je ook gemarineerde kipreepjes of bijvoorbeeld gehakt kunnen gebruiken.

 

Benodigdheden per persoon:

100 gram magere spekreepjes
150 gram ui
halve (rode) paprika
100 gram champignons
peper
olie
Friet of aardappelblokjes

Zet een (anti-aanbakpan) op met 2 eetlepels water en ontsteek je warmtebron.
Zodra het water begint te koken gooi je je spekreepjes erbij en zet het vuur laag.
Je zult verbaasd zijn over de hoeveelheid vet die er uit je “magere” spekreepjes komt lopen.
Na een minuut of vijf schep je dat vet uit de pan en kun je er voor kiezen om het even opzij te zetten of weg te gooien.
Ik ga het gebruiken om de champignons en de uien en paprika in te bakken.

Als de spekjes gaar en bruin zijn haal je ze uit de pan, en doe je wat olie of de helft van het spekvet in de pan en gaan de in halve ringen gesneden ui(en) er in en na een minuut of 5 de paprika.
Zet het vuur niet te hoog want het moet garen niet perse bruinen.
Als het er goed uitziet (en gaar is) haal je alles uit de pan en doe je de rest van het spekvet of wat olie in de pan om de in plakjes of partjes gesneden champignons te bakken.
Dit doe je op redelijk hoog vuur om het water te laten verdampen en ze een mooi bruin kleurtje te laten krijgen.
Ik gebruik bewust geen zout in het recept omdat er al gerookte spekjes in zitten maar als je dat niet genoeg vind kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om dat wel toe te voegen.

Ik laat alles afkoelen en zet het een nachtje in de koelkast omdat de smaken dan beter loskomen.
En dat heeft ook als voordeel dat je, als je het gaat eten best snel klaar bent.

Je kunt er voor kiezen om er friet bij te maken of te halen maar ik vind zelfgebakken aardappelen erbij veel lekkerder.
Als je dat doet dan schil je aardappelen en snijdt je er friet van of blokjes.
Hoe je friet bakt weet je wel neem ik aan dus ga ik het alleen over aardappelblokjes hebben.

Doe wat boter of olie in de pan en gooi de blokjes aardappel daarin en bak ze onder regelmatig omroeren totdat alles bruin en gaar is.
Draai dan het vuur lager en gooi het ui-paprika-champignon- spekjes mengsel er bovenop en maal er wat peper over heen (of strooi wat uit een busje maar versgemalen peper is echt veel fijner van smaak)
Goed omroeren en nog een paar minuten meebakken zodat alles goed warm wordt.

In principe is dit een complete maaltijd omdat er ook best wat groente doorheen zit.
Ik vind het lekker om er wat curry overheen te doen maar dat hangt natuurlijk van je smaak af.

Smakelijk eten!

♥ Lady Fangtasia ♥

4 responses to “Boerenfriet of aardappelen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Het plaatje alleen al….om je vingers bij af te likken.
    Goeie tips over het hergebruiken van het ‘magere’ vet en de zelfgemaakte frieten/blokjes.
    Binnenkort een feestdag, ga ik dit ZEKER proberen en kom er dan nog op terug…;)

    Bon Apetit

  2. Nou, hij was TERING lekker! Te lekker om te knoeien dus geen slabbetje nodig gehad.
    En op m’n hawaii shirt zie je die vetvlekken zo-ie-zo niet.;)

Leave a comment